עסקים בצל הקורונה

ישבנו לדבר עם אשת העסקים ויזמית הקולינריה ורוניקה מוסז'ניקוב על מצב העסקים בתקופת הקורונה, מה היא חושבת על תחזיות מומחי עסקים, ומה ניתן לעשות בתקופת משבר זו.

מה את אומרת על מה שעסקים עוברים בתקופה זו? 
קודם כל, המשק לא קל, זה ברור. אנשים נלחמים כרגע על מנת לצוף ולבנות תכנית עתידית שלצערנו מאוד קשה להיערך אליה מכיוון שאיננו יודעים מה צפוי ומה אורך התקופה שזה ימשך. כן, קשה לי לשמוע מומחים שונים בתחום הכלכלה שחותכים עמוק בבשר העסקים וקובעים הנחות על קיום העסק. לפעמים ה"מומחים" שוכחים שמאחורי כל עסק נמצא בן אדם ומשפחה, מישהו שעבד קשה על מנת להקים את העסק, לבנות אותו, לפתח ולגרום לו לצמוח. נכון, בתחום העסקי הכל הרבה יותר קר וצריך לחשוב עם הראש ופחות עם הלב, אבל בסופו של דבר, צריך להיזכר במשפט: "אחד בשביל כולם וכולם בשביל אחד" ולהבין שכרגע זה המצב. אף אחד מאתנו אינו רשאי לשפוט או לגרום לבעלי עסקים לדמם יותר ממה שהמצב גורם להם, חושבים שאתם מומחים בעסקים? תעזרו להם, תדברו איתם, תציעו תכניות עסקיות ללא עלות, תדרבנו ותחזקו, אבל אל תעזו לשבת ולספר בראיון על משך קיום של עסק וסגירתו, כי זה באמת לא מקומכם. 

לדעתך חלק מהמומחים טועים בתחזית שלהם? 
בהחלט לא, לא כולם לפחות. אבל יש הבדל בין לשבת במשרד ובראיון ולדבר, לעבוד עם לקוחות גדולים שיכולים להרשות לעצמם את שרות המומחים, להתערבב בעיקר עם פלח שוק מאוד מסוים ואז להשליך את התחזיות על עסקים קטנים. מומחה אמיתי צריך גם לדעת לצאת לשטח ולהתחבר באמת לבעלי עסקים, לראות את המקום, לדבר עם בעל עסק שבנה את עצמו מכלום, כנגד כל הסיכויים, ונלחם בתקופות קשות. נכון, כרגע אנחנו במשבר, משבר עולמי, זה משהו שכולנו נוכל להסכים עליו. עם זאת, מומחי שוק אינם יכולים "לרכב על הגל" כשהכול מעולה והשוק טוב, לקחת כספים מבעלי עסקים, לחייך וללחוץ ידיים ובתקופות הקשות, לדבר על כך שהרבה מהם לא יחזיקו מעמד. תלחם איתם, תלחם עבורם, עכשיו בימים הקשים תייעץ להם מה לעשות וכיצד להמשיך. 

מה הדברים שבעלי עסקים יכולים לעשות בתקופת המשבר עבור העסק שלהם?  
קודם כל, בעייני חשוב להבין שאף אחד מהם לא לבד, אני יודעת כמה קשה זה לראות את העסק שלך קורס ונעצר. כואב לי לראות את חבריי המסעדנים ואנשי הקולינריה עוצרים את הפעילות שלהם ולא יודעים מתי יוכלו לפתוח מחדש את הדלתות. חשוב להישמע להוראות ולתקנות על מנת שהמצב ישתפר בהקדם. המצב בחוץ קודר ולא קל, ונכון שקשה לשמור על אופטימיות בתקופה זו ואני עצמי נלחמת במחשבות הפחות טובות ומנסה לשמור על אורח רוח חיובי ככל האפשר. חשוב קודם כל להבין שאתם לא לבד, שהמצב הינו זמני, שבניתם את העסק פעם אחד ותוכלו לבנות אותו מחדש ברגע שהדברים יתחילו להסתדר, זה לא יהיה קל אבל באמת שהכול אפשרי כל עוד נשמור על עצמנו, על הקרובים אלינו ולא נרים ידיים, לשמור על אנשי צוות נכונים ולפתח הלאה את האנשים שיהיו אתנו בתקופה החדשה שתגיע. כמו כן, בעייני מאוד חשוב להמשיך לפתח רעיונות שונים, לחשוב על מוצרים עתידיים, על דרכי פרסום מעניינות וחדשות, ולהתאים את עצמנו לעולם החדש בו אנחנו חיים ונמשיך לחיות, כי בואו נודה בזה, העולם יהיה שונה לאחר המשבר הזה, דברים אינם יהיו אותו הדבר. מבחינת פעילות נוספת, אני הייתי שמה דגש על בניית שיתופי פעולה בתקופה זו. לחשוב כיצד העסק שלכם יכול לשתף פעולה עם בעלי עסקים אחרים, להחליף רעיונות, והכי חשוב להמשיך ליצור. להתמקד כרגע בשיתוף היצירה ברשת, כולנו כרגע ממוקדים ברשתות החברתיות, באון ליין, מחפשים תחומי עניין, אז לחלוק עם הצופים, החברים, המכרים, מה אתם עושים ובמה אתם מתמקדים כיום.  

את חושבת שזה באמת מה שיעזור לעסקים להחזיק מעמד בתקופת המשבר ולא להסגר סופית?
אני חושבת קודם כל שאנחנו בתקופה כזו צריכים אמונה, תקווה ותמיכה. הרציונאל כאן חי וקיים, בעלי עסקים מאוד מודעים למצב. איך אפשר לא להיות מודע למצב כאשר העסק שלך לא מתפקד והחשבונות ממשיכים להצטבר? אבל, אנחנו צריכים קודם כל להתמקד בלשמור על עצמנו בתקופה זו, לשמור על חברנו, לתמוך בחברנו במקצועיים ככל האפשר ולעשות מה שכל אחד יכול ומסוגל לעשות עבור עצמו ועבור עסקים של חבריו. אנחנו מאבדים את הדבר הכי חשוב בעסקים וזו שליטה, קשה מאוד להמשיך לנהל עסק כאשר אין בו שליטה וזה לא משנה אם מדובר על עסקים קטנים או עסקים גדולים, כולם נפגעים ואנשים רבים הולכים לאבד את מקומות עבודתם, נקווה שזמנית. עם זאת, אני חושבת שאם נדע לעשות שיתופי פעולה נכונים, להתאגד, להתארגן נכון ולתכנן צעדי המשך, הבניה החדשה תבוא ועם זמן תהיה מוצלחת. הלוואי ונזכה לעזרה המתאימה מהמדינה ומהרשויות, אבל בסופו של דבר, הלוואי ונלמד מהמשבר הזה על החוזק שלנו, היציבות שאנחנו יכולים לבנות בשתי הידיים ועל אחווה עסקית וחברתית.