״אני חולת שיפוצים אובססיבית ובעלי תומך בזה״: שיטת השיפוצים שתחסוך לכם עשרות (ואפילו מאות) אלפי שקלים

הדעה הרווחת בקרב ישראלים לגבי עולם השיפוצים היא ש"לא ניתן לבצע שיפוץ יוקרתי לבית, מבלי לחרוג מהתקציב שהקצנו מראש ומבלי לשרוף כסף מיותר". עד היום, כשהיינו צריכים לשפץ את הבית, כל התהליך היה נראה בערך כך: נפגשנו עם אדם זר במשך כמה שעות, דיברנו על השיפוץ שאתם רוצים לעשות, הראנו לו את הבית ובסוף הפגישה העברנו לו את עשרות, ואפילו מאות אלפי השקלים שנצברו בחסכונות שלנו. האם אפשר גם אחרת? הבעלים של חברת השיפוצים HBS Renovation, שי סיני, טוען שעל ידי הצבת יעדים נכונה ושימוש בעקרון "קסם" פשוט, נוכל להגיע לרמות שיפוץ מדהימות שעוד לא נראו כמותן בארצנו הקטנה, ולחסוך לא מעט כסף על הדרך. נשמע טוב מכדי להיות אמיתי? יצאנו לבדוק. 

כמעט ואין בינינו אדם שלא יערוך לפחות שיפוץ נכס אחד בחייו - בית, משרד ועסק הם רק חלק מהרשימה הארוכה של נכסים ברי שיפוץ. מאחר ולכל אחד מאיתנו חזון עיצובי אחר בראשו, עולם השיפוצים והבנייה כולל בתוכו אין ספור בעלי מקצוע שיגשימו לכם את החלומות, ונדמה כי לעיתים קשה מאוד (עד בלתי אפשרי) לגרום לכולם לעבוד אחד עם השני בשיתוף פעולה ובתקשורת מלאה. כמו כן, קיים היצע אדיר של קבלני ביצוע ושיפוצניקים, שחלקם, מתוך היסח דעת, חורגים מהתקציבים ומהזמנים שנחתמו בהסכם. ובכל זאת, איך נוציא לפועל את שיפוץ החלומות שלנו? מה צריך לדעת לפני שיוצאים לדרך?

סיני מספר שעוד מגיל צעיר החשיב את עצמו כילד עם חזון עיצובי ויצירתי יוצא דופן, ושכל חייו אש הבנייה בערה בו. ב-2007 החליט סיני לתרגם את היצרים שבו ללימודי תואר הנדסאי אדריכלות ועיצוב פנים. לאחר שסיים את לימודיו, הספיק בפרק זמן קצר לנהל 2 חברות בענף הבנייה, שבאחת מהן הכיר את יחיאל ביטון, האדם שעתיד היה להיות חלק גדול מחייו, ושותפו העסקי.


סיני (מימין) ויחיאל בהכנות לפרויקט בנייה.

סיני ניהל חברת סטארט אפ בינלאומית בענף האדריכלות והעיצוב שפעלה ב-3 מדינות במקביל, ונמכרה לחו"ל בשלב מאוחר יותר. 

יחיאל עובד בתחום כבר מגיל 15. מאחר ואביו היה קבלן עם זיקה לתחום, הוא זוכר את עצמו מתעורר בכל בוקר מרעש של פטיש כזה או אחר. בגיל מאוחר יותר החליט לתרגם את עבודת הידיים ללימודים אקדמיים, ולכן החליט גם הוא ללמוד לתואר הנדסאי אדריכלות ועיצוב פנים. 

לאחר כמה שנים של שפשוף מקצועי בתחום, החליטו השניים להוסיף "גלאם" לעולם השיפוצים, הבנייה והעיצוב, ולשפר את התדמית שיש לו. לאחר עבודה מרובה, הוקמה בראשות השניים HBS Renovation - חברת שיפוצים שהביאה אלינו עקרונות בנייה ועיצוב היישר מהמוחות הגדולים ביותר בחו"ל.

"אתה מבין, כאב לי לראות במשך כל השנים הללו זוגות ובעלי נכסים שהפסידו את כל החסכונות שלכם לאיזה קבלן כזה או אחר... ואני אגלה לך אפילו סוד קטן, כאב לי הרבה יותר לדעת שהם יכלו למנוע את כל עוגמת הנפש, ההפסדים הכספיים, השיחות הטלפוניות, הריצות לנכס באמצע יום עבודה והלילות בלי שינה - אם הם רק היו מקיימים כמה בדיקות מינימליות לפני מסירת המפתחות. אני ויחיאל החלטנו שמספיק".

 

מה אפשר בכלל לעשות בנידון?
"1,001 דברים, ואני ממש לא צוחק. בוא נתחיל מהבסיס - ביצוע בירורים מקיפים ופשוטים על מבצע השיפוץ. חיפוש זריז בגוגל אחר חוות דעת וטלפונים של לקוחות קודמים יכול לספק לנו תמונת מצב די ברורה אודות האמינות והמקצועיות של הקבלן, זאת בנוסף לרפרוף מהיר על תיק העבודות שמסוגל לגלות לנו המון על הקבלן שמולנו. מעבר לכך, במעמד החתימה הראשוני על הסכם העבודה, עלינו לדרוש שעל כל חריגה בזמנים או בתקציב ייקנס הקבלן בסכום כסף מסוים שינוכה מהתשלום הסופי (למשל x שקלים על כל יום איחור). והכי חשוב - נדרוש שהכסף יועבר רק לאחר ביצוע של כל שלב בשיפוץ לפי שביעות רצוננו (למשל, מרפסת, שירותים, סלון וכו'), כך שהקבלן לא יקבל את כל הסכום עוד לפני שהניח את הבלוק הראשון, אלא יבצע את החלק הראשון על חשבונו ויגבה תשלום לאחר שהעבודה בוצעה".

ובשורה התחתונה?
"לעולם אל תקבל שום הצעת מחיר, הסכם עבודה או כתב כמויות (מסמך שמפרט את כל חומרי הגלם הנחוצים, הכמויות שלהם והמחיר) ללא פירוט מקסימלי, לא משנה עד כמה ההצעה נראית לך חלומית. תדרשו שהפרויקט יהיה מכוסה מבחינת הביטוח, כך שאם חלילה עובד נפצע בפרויקט (מעבר לכך שמדובר בחיי אדם), חשוב שיהיה מי שייקח עליו את האחריות - אתה לא רוצה להתעורר בוקר אחד ולגלות שנפל קרש על אחד הפועלים אצלך בפרויקט, ושלא קיים שום כיסוי ביטוחי. ומה לגבי אחריות? לא נעים לגלות שחודשיים אחרי השיפוץ יש לנו נזילה בתקרה, ואין מי שלוקח אחריות עליה - הרי באנו להתחדש ולהשתדרג, ולא לשרוף את הכסף שלנו על שטויות. אגב, חשוב מאוד שכל אלו יהיו רשומים בחוזה, ושלא יזרקו באוויר בשיחה ביניכם לבין הקבלן".


"אני נכנס לכל נכס כאילו הוא היה שלי". סיני באחד הפרויקטים.

תשמע, מפחיד כל העניין הזה...
"לא אני המצאתי את המשפט "מה שזול בסוף עולה ביוקר", אבל לפי דעתי כל אחד צריך לדעת מול מה הוא מתמודד. אני לא בא להרחיק אותך מעולם השיפוצים, אלא להראות לך שאפשר גם אחרת. אנשים קמים בכל בוקר לאותו בית מיושן שנראה כאילו הוא לקוח מסרט בורקס של שנות השבעים. יש כאלו שאפילו מעדיפים לחתוך במחירים של העסק שלהם בגלל התדמית הישנה והלא מקצועית שהוא משדר - תדמית שלא משקפת את המקצועיות שלהם. אנשים לא מבינים אילו דברים אפשר לחולל באמצעות האנשים הנכונים והתכנון הנכון".

אוקיי, אבל איך עקרון ה"קסם" שהבטחת לנו יכול לשנות את הסיטואציה?
"במהלך השנים בהן עבדתי בחברות בנייה כאלה ואחרות, נחשפתי להמון סטנדרטים ושיטות שלא הייתי מודע אליהם בארץ - הבולט שבהם הוא One Stop Shop, לפיו הלקוחות מקבלים את כל מה שהם צריכים במקום אחד. בעולם השיפוצים והבנייה, הדבר בא לידי ביטוי בכך שבעל הנכס מקיים תקשורת עם אדם אחד בלבד, אדם אשר אחראי לתקשורת בין בעלי המקצוע ולכך שהעבודה תתנהל כראוי". 


עובדים של HBS בעבודת שיפוצים.

מה זאת אומרת?
"אפשר למנוע עיכובים בזמנים וחריגות בתקציב בגלל שאתה כבר לא זקוק למתווך שיעביר את המידע לאיש המקצוע המתאים. כל הדיבור נעשה אל מול מנהל הפרויקט, והוא זה שדואג לארגן את בעלי המקצוע שעובדים תחתיו. כשקבלן עובד בשיטת שיפוצים שכזו, אתה יכול לדעת במאה אחוז שעומד מולך אדם רציני, מנוסה והגון, בעל צוות גדול ורציני שחושב על טובת הלקוח בראש ובראשונה".

תוכל להמחיש לי את העניין?
"אוקיי. תאר לעצמך שאתה משפץ את הבית, ובבוקר שבו מתקינים את הפרקט לרצפה, התחרטת ברגע האחרון והחלטת שאתה רוצה להוסיף חימום תת רצפתי. עכשיו לך תארגן אחד אחד את הרצף, את האחראי על התקנת החימום, ואת האדריכל שיוודא ששום צינור חשוב לא נפגע במהלך התהליך… אתה צריך את כולם באותו המקום ובאותו הזמן, וכשמדובר באנשי מקצוע עצמאיים, העניין נעשה להרבה יותר מסובך. לעומת זאת, בשיטת ה-One Stop Shop, על פיה כל התהליך מתרחש תחת קורת גג אחת, מנהל הפרויקט מארגן את כל בעלי המקצוע הנחוצים באותו המקום ובאותו הזמן".

מעניין… ומה היתרונות בביצוע שכזה?
"אתה שואל ברצינות? במקום שתיקח עכשיו מעצב פנים, אדריכל, אינסטלטור, רצף, חשמלאי ועוד עשרות עובדים אחרים - כל העבודה הזו מוטלת על הנציג של חברת הביצוע, אשר מעסיקה תחתיה את כל בעלי המקצוע המתאימים ובבעלותה כל חומרי הגלם הנחוצים. עבודה יעילה ומהירה יותר, סכום נמוך ומרוכז יותר, וכמובן - שקט מוחלט לבעל הנכס!"

אני בטוח שהשיפוץ יוצא יותר איכותי…
"אין לך מושג עד כמה.אני יכול לומר לך שלא מזמן הגיע אלינו זוג חביב בלי ליווי של אדריכל או מעצב פנים - יצאנו לדרך מיד וסיימנו את שיפוץ הבית בתוך 35 ימים וללא חריגה בתקציב, בזמן שזוג אחר שאני מכיר היו בטוחים שאני מדבר שטויות, וברגע האמת בחרו בקבלן שהציע להם את המחיר הזול ביותר. הם הכניסו את עצמם לבעיה רצינית - הם שילמו לקבלן מקדמה גדולה של 45,000 שקלים, והוא מצידו לא עמד בהסכם וחרג מלוחות הזמנים. איכות החומרים שבהם הוא השתמש הייתה ירודה ביותר, והחוזה לא היה ברור ומפורט. רוצה לנחש מתי הסתיים השיפוץ וכמה כסף הוא עלה להם במקום 250,000 אלף שקלים?".

260,000 שקלים וחריגה של 10 ימים?
"כמעט. הם שילמו 300,000 שקלים - מדובר בסטייה של 20% מעל הסכום המקורי, בזמן שהחריגה בזמנים הסתכמה ב-17 יום. עכשיו אתה מבין למה חשוב לבדוק עם מי אתה עובד לפני שאתה משלם כל כך הרבה כסף?".

לגמרי. וחוץ מזה, למי יש כל כך הרבה זמן פנוי בימינו?
"בדיוק. במקום שהראש של בעל הנכס יעסוק כל היום בשיפוץ, הוא משאיר את העבודה השחורה למקצוענים.  אם הקבלן ממש רציני, סביר להניח שאפילו תסגרו מועד מדויק למסירת המפתחות - תאר לך מה זה לחזור לאחר כמה שבועות אינטנסיביים של שיפוצים לנכס חדש לגמרי, ישר אחרי שחברת ניקיון עברה בו, ומבלי לחרוג מהתקציב באגורה - אני מתערב איתך שבכלל לא תאמין שמדובר בנכס שלך".

תקשיב, על פניו נשמע שפיצחתם את השיטה.
"וזה לא הכל! תוכנית עבודה מסודרת ותקשורת יעילה בין אנשי הביצוע מובילה כמעט תמיד לסיום השיפוץ, אפילו לפני הזמן המתוכנן, ולפעמים גם לחיסכון של עשרות (ומאות) אלפי שקלים. בוא נניח לרגע שאתה מתכוון לבצע שיפוץ בחודש הבא - היית מעדיף לסכן את הכסף ואת הנכס שלך וליפול על קבלן לא אמין? או לדעת שהכסף שלך בטוח ושתקבל תמורה מלאה (ואפילו יותר) עבורו?".

יש בזה משהו... תגיד, ומה לגבי אנשים שכבר יש להם תוכניות מאדריכל או מעצב?
אין שום בעיה, זה רק מקצר את התהליך. תראה, בדרך כלל ברגע שאנחנו מקבלים נכס לשיפוץ מעצבת הפנים שלנו יושבת עם בעל הנכס וביחד הם מייצרים את התכנון על פי הצרכים של בעל הנכס. לאחר מכן בוחרים ביחד את חומרי הגלם במרוכז כדי לוודא שיתאימו אחד לשני וגם כדי שנדע מראש על כל החומרים כדי שלא נתעכב בעבודה. אם אתה כבר מגיע עם תוכניות שהכנת באופן פרטי, נשאר לך רק לבחור את החומרים ואנחנו מתחילים לעבוד.

עכשיו שי, ממש סיקרנת אותי... מה הצעד הראשון?
"הצעד הראשון הוא לרכוש ידע בסיסי לקראת השיפוץ הקרב ובא. דע מול מה אתה עומד, אילו עקרונות, טיפים ושיטות ליישם כדי שמעבר לכך שלא תיפול בפח - תוכל גם להפיק את המירב מהנכס שלך על ידי שיפוץ נכון ואפקטיבי אצל קבלן אמין ומקצועי".

 


פרויקט שיפוץ מוצלח של HBS ברחובות - לפני (מימין) ואחרי.

ואיך ניתן להשיג גישה לידע שכזה?
"אני שמח ששאלת. מאחר יחיאל ואני שאפנו מאז ומתמיד למזער את התדמית הרעה שצבר עולם השיפוצים, החלטנו לנסות ולחדש את התקווה אצל אנשים שחווית השיפוץ שלהם כן יכולה להיות חיובית, מהנה ושקטה. במיוחד בשביל זה, בנינו סדרת סרטוני הדרכה (חינמית) שמורכבת מארבעה סרטונים, בהם ריכזנו את כל הידע והניסיון שצברנו במהלך 10 השנים האחרונות"

עד מתי אפשר לצפות בסרטונים האלה? ואיך אני מגיע אליהם? 
“זה ממש פשוט: נרשמים פה, ומקבלים גישה מיידית לסרטון הראשון בסדרה - "One Stop Shop: סטנדרט חדש ופורץ דרך בעולם שיפוצי היוקרה בישראל".

מילה לסיום? 
“מספיק שעזרתי לבעל נכס אחד להגדיל ראש, לשפץ את הנכס שלו כמו שצריך ולחסוך עשרות אלפי שקלים על הדרך, ומבחינתי עשיתי את שלי. קדימה, אני מחכה לך ולכולם בסרטון הראשון :)". 

 

לחצו כאן לרישום מיידי לסדרת ההדרכה, ללא שום התחייבות!