חשיפה: הטעות הגורלית של בעלי עסקים בפייסבוק שגורמת ל- 9 מתוך 10 מהם, לסגור את העסק בטווח של שנה!

פייסבוק הוא ערוץ השיווק החשוב בכל עסק, על זה אין שום עוררין. אז למה בעלי עסקים מוכנים לשלם סכומים גבוהים לזרים שינהלו להם עמודים מדשדשים? מומחה הפייסבוק, שבוחן מדי יום עמודים, מסביר למה בעלי עסקים חייבים לשלוט על ניהול עמודי הפייסבוק שלהם.

לפחות שלוש פעמים במהלך יום עבודה אורן שינה צריך כמה שניות להירגע. אורן הוא יועץ מומחה לשיווק ופרסום שעובד עם חברות גדולות. במהלך עבודתו, בין היתר, הוא בוחן כיצד מתנהל עמוד הפייסבוק שלהן. ב-97% מהמקרים חושכות עיניו. אורן רואה פעם אחר פעם כיצד עמודי הפייסבוק של לקוחותיו מנוהלים על ידי מנהלים חיצוניים, בצורה שניתן להגדיר אותה בין מזלזלת, לחובבנית ולכושלת. וזה מכעיס אותו!

אורן, מה כל כך מכעיס אותך?
"אני אתן דוגמה - עבדתי עם מכללה, וגיליתי שהחברה שמנהלת להם את הפרסום ממשיכה להריץ תקציב קבוע של 1,000 שקלים שמופנה למודעה ממומנת למכירת קורס שכבר מזמן הסתיים. עוד דוגמא, עבדתי עם חברה בינלאומית שפועלת בישראל, החברה שמנהלת עבורה את הפייסבוק בנתה קהל יעד לפרסום מכל מי שנכנס לאתר שלהם, עד פה נשמע מעולה, אז מה הבעיה? שבמקום לבנות קהל ממי שביקר באתר בישראל הם בנו קהל ממבקרים באתר העולמי... זאת אומרת, שכל מי שנכנס לאתר החברה בחו"ל – בקנדה, ארה"ב, אנגליה, גרמניה... - זכה לראות בעמוד הפייסבוק שלו מודעות בעברית, שהוא לא בדיוק מבין ואין לו מה לעשות איתן. והישראלים שנכנסו לאתר החברה בעברית, לא קיבלו שום מודעה. על זה בוזבז קמפיין של אלפי שקלים כל חודש!

עכשיו, תחשוב לרגע - בזבוז קבוע של 1,000 שקלים בחודש, במקרה של עסק קטן, זה גיים צ'יינג'ר שיכול אפילו לסגור עסק. עד כדי כך זה חמור!"


אז מה עושים?
"חד משמעית – בעל עסק חייב לנהל את הפייסבוק שלו לבד. זה קל ואפשרי לכל אחד. וכאמור – חובה".

גם השקעת פי 3 וגם קיבלת עבודה גרועה

פייסבוק הוא ה-מקום לבעלי עסקים, ולא משנה גודלם. אתה עצמאי שמוכר שירות או מוצר? סביר שהלקוחות שלך נמצאים שם, וכאשר אתה נוכח שם, תוכל להגיע אליהם בקלות, בדרך ישירה ובלתי אמצעית. אורן מחזק: "בעבודה עם לקוחות שלי, פייסבוק הוא הצינור הכי מהיר, קל ומדויק להגיע ללקוח".

לבעלי העסקים יש עסק לתפעל, עובדים לנהל, לדאוג לפעילות השוטפת ולהמון בעיות. לנהל את הפייסבוק זה לא בראש מעייניהם.
"ביג ביג מיסטייק!!", מכריז אורן.

אבל אתה מבין למה זה קורה?  מעדיפים לתת למישהו שמבין בתחום.
"תראה, גם אם שכרתם 'איש מקצוע בכסף טוב, לא בטוח שהוא יעשה את זה טוב מכם. או בכלל יעשה את זה טוב. קח בחשבון שמדובר בספקים חיצוניים שנותנים לך שירות, אז הם לא תמיד זמינים, לא תמיד עם האצבע על הדופק. יש להם עוד לקוחות, הם מתעסקים עם תחומים נוספים, נעים מלקוח בתחום X ללקוח בתחום Y. לכן אין להם אפילו את המקצועיות הנישתית הנדרשת לתחום של העסק שלך. אגב, זאת קטסטרופה כלכלית להעסיק מנהל לעמוד הפייסבוק".

אתה חייב להסביר לי למה קטסטרופה כלכלית?
"אני אסביר בחשבון פשוט מה המשמעות הכלכלית לעסק בינוני-קטן שמעסיק מנהל פייסבוק חיצוני - סטטיסטית, עסקים בסדר גודל כזה מעסיקים מנהל שלוקח בעד עבודתו כ-1500 שקלים בחודש, אם לא יותר. התקציב לקמפיין לחודש אצל העסקים הללו הוא בסביבות 500 שקלים. תחשבו שלעומת ההשקעה החודשית שאתם מוציאים על קמפיין, אתם משלמים פי 3 לבן אדם שניהל אותו. כלומר אם השקעה של 500 שקלים הביאה לכם 50 לקוחות מתעניינים במוצר או בשירות שלכם, אז כל אחד מהם לא עלה לכם 10 שקלים, אלא 40".

נשמע שלא חכם במיוחד להתנהל ככה...
"נכון! אז אם כבר, למה שלא תנהלו את הפרסום שלכם בעצמכם, ותשקיעו אפילו 1,000 שקלים בקמפיין, ו-0 שקלים באיש זר שיעשה זאת?".

בקיצור, אתה דוחק את בעלי העסקים לפינה ו"מכריח" אותם לנהל את הפייסבוק שלהם.
"אני ממש דוחף לזה! תבינו שאתם חייבים לנהל את העמוד שלכם לבד, כי אף אחד לא יעשה את זה כמוכם".

אבל זה תחום שלם שצריך עכשיו ללמוד, ובטח לא פשוט.
"זה ממש קל! אתם יכולים, ולא צריך שום רקע טכני, ולא ידע מקדים בשיווק. רק להכיר תבניות קופי פייסט שיסייעו לכם לנהל במקצועיות את העמוד העסקי שלכם. אם אתם יכולים לעקוב אחרי הוראות פשוטות, תוכלו ללמוד בקלות איך לפרסם בפייסבוק כמו מקצוענים, וגם לנהל אותו בשוטף, רק שהפעם מבלי לשרוף את הכסף, ובלי ליפול בפח של הבטחות מנופחות ותוצאות איומות".

אבל עדיין זה גוזל זמן.
"וואנס למדתם לעשות זאת, ותפסתם קמפיין שעובד, אתם לא צריכים יותר משעה בשבוע. אתם יכולים לנהל קמפיינים שרצים חודשים עם נגיעה פה, נגיעה שם. זו לא עוד עבודה בשבילכם, אלא השקעת זמן בקטנה, שבה אתם מסונכרנים מה קורה אצלכם הכי טוב! ובגלל שאתם לא משלמים לאדם שינהל את זה עבורכם - יש לכם את היכולת להגדיל את תקציב הפרסום. שימו 1000 שקלים לפרסום, ותקבלו פי 2 תוצאות".

ההתחלה עם 27 מ"ר בדוחק הפכה לסיפור הצלחה ומאות אלפי שקלים בחודש

יש לו המלצות ויש לו קבלות. תשע שנים אחרי שהפך לעצמאי ומצליח, אורן עובד כיום עם חברות גדולות כיועץ מומחה, וכמנהל פרסום והשקות בארץ. הוא מנהל קמפיינים מוצלחים בפייסבוק בהיקפים של 200-500 אלף שקלים לחודש, וגם מרוויח בעצמו סכומים דומים. לעולם השיווק באונליין הגיע לפני 9 שנים, לאחר 12 שנים מוצלחות בהייטק.




עם משרה מפנקת בהייטק, למה הפכת לעצמאי?
"הבוס שלי הרוויח מיליונים מפעולות שעשיתי, ואני הרווחתי משכורת נחמדה, אך לא מתגמלת באותה מידה שתרמתי לחברה. באותה תקופה גם התגרשתי, וממש רציתי להיות אבא במשרה מלאה לשני הילדים שלי, שהיו בני 7 חודשים ו-5... לא רציתי להיות תלוי בבייביסיטר, מטפלות וסבתות".

את הידע והניסיון שלו בשיווק ומכירות שצבר במסגרת ההייטק, ביקש להעביר לעולם האונליין. אורן התמקצע בשיווק באינטרנט, כשתחום הדגל אליו התחבר היה השיווק בפייסבוק. לפני כעשור, תחום הקמפיינים בפייסבוק היה בראשיתו. ההתחלה כעצמאי לא הייתה פשוטה, והתנהלה מתוך דירת 27 מ"ר בה גידל את שני ילדיו הקטנים בדוחק רב, ודאג לכלכלתם יחד עם הוצאות שונות ומזונות. "היחסים עם מנהל הבנק לא היו אידיאליים, בלשון המעטה", הוא חושף.  

אז איך הצלחת לקפוץ גבוה, ומכלום להצליח?
"התחלתי מלהשקיע 20 שקל ליום. נכשל. מנסה מנסה מנסה, עד שתופס. ואז עולה ל-50, ואז עולה ל-100 שקלים, ל-1000, וככה עד שפיצחתי את השיטה של ניהול קמפיינים בפייסבוק. פיצוח אמיתי!".

כשהגיע להישגים המצוינים עם החברה העצמאית שלו, עבר לנהל קמפיינים לחברות ועסקים בינוניים. בעקבות ההצלחה והישגיו חסרי התקדים עבר לעבוד עם חברות גדולות וכאמור - לנהל קמפיינים מוצלחים ונחשקים בהיקפים של מאות אלפי שקלים לחודש.

"בגלל קוצר זמן נאלצתי לצערי להפסיק לעבוד עם עסקים קטנים, אבל דווקא אליהם יש לי סנטימנטים גדולים במיוחד", הוא מדגיש..

אולי אתם לא יכולים לשכור את שירותיי, אבל בכל זאת החלטתי לדאוג לכם

אז מתברר שהעסקים הקטנים לא "נשארו מאחור". אורן לא מרפה מהם בקלות. הוא מספר שאכפת לו מכל מנכ"ל של עסק קטן עם חלום להצליח. מכאן נולדה תחושת השליחות והמוטיבציה לעזור לעסקים הקטנים "שלא יכולים להרשות לעצמם לשכור מישהו כמוני". משפט שאולי ברגע הראשון נשמע לא צנוע, אבל אורן מביע אותו בכנות מתוך הכרה ואהדה לעסקים שהוא רוצה לסייע להם.

בעבר עוד היה לו זמן, ואורן קיים הכשרות פרונטאליות לבעלי עסקים על ניהול קמפיינים בפייסבוק, שהיו מוצלחות עבור העסקים והפכו ל"סולד אאוט" ברגע שנפתחו.

איך היום בעלי עסקים קטנים יכולים ליהנות ולהיתרם מהידע שלך?
"מעת לעת אני מוצא זמן, ומגיח לרשת עם סרטונים משתלמים מאוד לבעלי העסקים, שיכולים להפיק מהם תועלת רבה. אני מלמד שם את כל התורה, במטרה לבנות בטחון שיווקי מקיף לעסק, בלי הצורך המתיש לרדוף כל פעם אחר לקוחות חדשים".

מה קורה בסרטונים הללו?
"יש שם כל מה שבעל עסק צריך לדעת על פרסום בפייסבוק שמניב תוצאות ותכל׳ס, מכניס כסף לעסק: כיצד לנהל קמפיין בפייסבוק; איך לבנות  אסטרטגיית שיווק בפייסבוק מאלף עד תו; סוגי מודעות והתאמתן לקמפיין; מערכת היחסים שתאפשר להוציא מהלקוח יותר רכישות; יש לי, לדוגמה, שיעור של 'מודעה מנצחת בשתי דקות'. אני אמנם קמפיינר בנשמה אבל מלמד גם פרסום אורגני לעסקים שלא יכולים כרגע להשקיע כסף על פרסום- איזה פוסט לבחור לפי המטרה השיווקית; מתי להעלות וידאו, מתי נבנה אירוע, או פוסט מצגת ואיך לעבוד בשילוב העמוד העסקי, עבודה עם קבוצות וכמובן הפרופיל הפרטי".

אבל בינינו, זה מתאים לכל אחד?
"בוודאות! בשורה תחתונה, אני מלמד לשלוט ב'מפלצת' השיווק שטרפה את כל הקלפים בעולם השיווק באינטרנט – למה שלא תכיר אותה ותבין כמה היא ידידותית? למה שמישהו אחר ינהל לך את הכסף בעסק ובלי תוצאות? המטרה העיקרית שלי היא לסייע לעסקים להפוך את פייסבוק למכונת שיווק אוטומטית שמזרימה לבעל העסק לקוחות משלמים. ולזה בדיוק אני חותר. אתה בעל עסק? יאללה, תשמע מה יש לי להגיד ותראה שאתה מזנק גבוה".

ולמה כל כך חשוב בעינייך ואתה מתעקש שדווקא בעל העסק יהיה אחראי לפייסבוק שלו?
"כי כמו שאמרתי, לצערי יש הרבה חסרונות להעסיק מנהל פייסבוק חיצוני. לא פעם אני מדבר עם בעלי עסקים ששמים כסף על קמפיין בפייסבוק ואין תוצאות, ומנהל המדיה שלהם במקום לקחת אחריות נותן להם הרגשה שהעסק שלהם והמוצר שלהם פשוט דפוקים, ושבגלל זה הקמפיין לא הצליח. זה נורא בעיניי! רוב הקמפיינרים יודעים לנהל את העמוד טכנית, אבל אין להם שמץ של מושג כיצד לשווק את העסק שלך, כמו שלך יש. וגם אין להם את הנשמה והמוטיבציה שיש לך, כאחראי לעסק שלך. אני אומר - אתם חייבים לעשות את זה לבד, כי אתם מכירים את העסק שלכם הכי טוב. זה חשוב לי, ולכן אני רוצה לתת לכם את כל הכלים. אז יאללה, מתחילים?".

נוסחה נוחה לתפעול והצלחה

בגלל שזה חשוב בעיניו, אורן פיתח סוכרייה אמיתית, צ'ופר שיסייע לדרבן את בעלי העסקים להעניק לעצמם הזדמנות אמיתית. מתוך המתודיקה מעולמות ההייטק, פיתח אורן נוסחה שעובדת בצורה שיטתית, כך שיהיה קל לכל אחד ליישמה. "זו כמו מכונה שעובדת על טייס אוטומטי עבור בעלי עסקים ומייצרת תוצאות מטורפות. את זה ייצרתי", הוא מחייך.



תוכל להסביר בעברית פשוטה?
"התשתית עובדת כמעט אוטומטית, ומאפשרת לכל אחד לתפעל אותה, בלי שום קשר לכישורים הטכניים או השיווקיים שלו כך שנגמרו לך התירוצים. מעכשיו אתה מנהל הכול לבד. כשלבד, הכוונה גם לתת לבן או לבת לנהל את עמוד הפייסבוק, לאחות שלך, לשכן, או לכל עובד קיים בחברה שיבצע את זה טוב יותר מספק חיצוני חסר מחויבות וחסר אכפתיות. תעשו את זה ותבינו שעד אז זרקתם כסף לחינם.

"תחשוב שאתה ברכב שלך, יושב ליד הנהג, אבל הוא לא כל הזמן ליד ההגה. כלומר, שמת את הגורל של המשפחה שלך בידיים של מישהו זר, את ההווה ואת העתיד הכלכלי שלך ומשפחתך. העסק שלך זה הכול – זה החלומות, הכאבים, הפחדים, החששות, ההווה, העתיד, החיים. אתה לא יכול להפקיר את החוליה הכי חשובה של שיווק העסק – הפייסבוק -  בידיים זרות. רק בידיים שלך".

מילה לסיכום?
"כן. עבור כל מי שסקרן ומוכן לקחת את העסק שלו לשלב הבא ומתוך האג'נדה שלי לקדם עסקים קטנים עבדתי, יגעתי, השקעתי את הזמן והכנתי סדרת סרטונים חדשה, שבה אני מראה לכם צעד אחר צעד איך תכל׳ס הופכים את פייסבוק, למכונה אוטומטית שמזרימה לקוחות חדשים לעסק כל חודש מחדש ועל פי דרישה, מבלי להסתמך יותר על שום גורם זר בעסק שלכם ומבלי לשרוף כסף על הימורים מה יעבוד ומה לא.

כל בעל עסק שיצפה בסרטונים, לא משנה אם הוא אדריכל, עורך דין, קוסמטיקאית, מסעדן, תכשיטן, גננת, או בעל אולם אירועים – הולך לעשות שינוי מטאורי בעסק שלו שיבטיח שהוא לעולם לא ייכנס לסטטיסטיקה העגומה לפיה 9 מתוך 10 עסקים בישראל נסגרים תוך פחות משנה - יש לי תחושה שאני הולך לשנות לכם את החיים."

אז מה עושים עכשיו?
"אם אתם רוצים לקחת אחריות מלאה על העסק שלכם וללמוד פעם אחת ולתמיד איך עושים את זה בקלות יחסית –  לכו לצפות עכשיו בסדרת ההדרכות. הם משני חיים, זמינים לצפייה ובחינם."